Kiskertjeink
Óvodás csoportjaink részére az Árnyas kertben alakítottuk ki a veteményeskerteket. Ezekbe a kiskertekbe tavasszal a gyerekekkel közösen veteményezünk, miután alaposan előkészítettük (ásás, kapálás, gereblyézés) a talajt az ültetésekhez.
A veteményezés után kíváncsian várjuk, hogy mikor kezdenek előbújni a földből a gyerekek által elültetett magocskákból sarjadó kis növények, zöldségek. Annak érdekében, hogy ez minél előbb bekövetkezzen mindent megteszünk ami tőlünk telik, locsoljuk, gyomláljuk kertecskéinket, hogy a kis magok jól érezzék magukat a földben. Amikor előbújnak az első kis zöldségek, óriási az öröm. Ezután folyamatosan nyomon követjük a növények cseperedését, fejlődését és közben persze ugyanúgy gondoskodunk róluk, ahogy az elején (gyomláljuk, öntözzük, kapáljuk, soroljuk), hogy gyönyörű, egészséges zöldségeket neveljünk kertjeinkben. A sok munkának persze meglesz a „gyümölcse”, ami gyermekeink szívét büszkeséggel tölti el.
Kertjeink, finomabbnál-finomabb zöldségeket teremnek, amit együtt szüretelünk le és fogyasztunk el nyersen vagy esetleg salátát készítünk belőle (természetesen ezt is közösen) de csak miután alaposan megmostuk őket.
Gyümölcsfáinkról, valamint a fűszer és gyógynövénykertünkben található növényekről is folyamatosan gondoskodunk. Az eredmény itt is „kézzel fogható” a gyermekek nagy örömére. Nincs is annál jobb érzés amikor a szorgos kis kezeknek munkáját meghálálják a gyümölcsfák és cserébe mézédes, finom, ropogós cseresznyével, barackkal, szilvával jutalmazzák őket.
Ezeknek a munkajellegű tevékenységeknek hatalmas erejük van. Nem különülnek el teljesen a játéktól, hiszen a gyerekek minden egyes percét élvezik, szívesen vesznek részt benne. Természetesen ezek a tevékenységek az óvodáskorú gyermekek fizikai képességeihez és értelmi fejlettségi szintjéhez igazodnak. A munkajellegű tevékenységeknek fontos személyiségfejlesztő hatása is van. Ezek a feladatok biztosítják a környezet megismeréséhez, a munkavégzéshez szükséges tulajdonságok formálását. Megtanulják, érzik, hogy munkájuknak értéke, jelentősége, környezetalakító hatás a van.
A munkajellegű tevékenységek közben a gyerekek elsajátítják, hogy a különböző eszközökkel hogyan kell bánni, hogyan kell úgy használni azokat, hogy ne okozzanak vele balesetet.
Ki kell emelni ezeknek a feladatoknak a közösségalakító, közösségformáló hatását is. Az együttesen végzett tevékenykedések erősítik a gyermekekben az összetartozás érzését. Hozzájárul a gyerekek közötti társas kapcsolatok alakulásához, annak színesebbé tételéhez.
Végül, de nem utolsó sorban meg kell említeni, hogy ezek a tevékenységek, tudatosan szervezett környezeti foglalkozások, melyek alkalmával a gyerekek alaposabban megismerhetik a zöldségeket, gyümölcsöket, fűszer-és gyógynövényeket, azok tulajdonságait, főbb jellemzőit.